15. 8. 2014

Nová sezona OLDstars s podtitulem „Smýkáni časem“ aneb co všechno nás čeká v nadcházejícím roce

Vůbec poprvé v naší historii jsme se odvážili pojmenovat sezonu. „Možná právě kvůli věku, našemu i našeho spolku. Možná proto, že cítíme určitou tématickou semknutost připravovaných titulů. Možná proto, že jsme to ještě nezkusili,“ říká s úsměvem dramaturgyně Marcela Magdová. „Ponese název „Smýkáni časem,“ dodává.
A o jaký čas půjde? Čas ve všech podobách a rozměrech tohoto slova. Skrze inscenace, které se napříč sezonou objeví v premiérách na našem repertoáru uměleckého sklepního prostoru H20, se chceme utkat s fyzikální veličinou, která nás trápí, kterou honíme, které se nám nedostává a kterou často ani nedokážeme docenit. Každá inscenace nahlédne na čas z jiného úhlu.
Ke konci října polechtá divácké bránice čtveřice poněkud bizarních postaviček zabývajících se problémem, kde vůbec leží Pipínie. Benátky pod sněhem francouzského dramatika a herce Gillese Dyreka jsou především situační komedií s dávkou absurdity o roztomilém zmatení jazyků. „O čas se hraje hlavně s divákem, jelikož ten každou minutu s napětím očekává, kdy bude všechno prozrazeno,“ říká režisér Martin Satoranský.

Listopad zahájíme ironickým obrazem současného fenoménu singles. Hra Můj romantický příběh o trojici třicátníků, které nikdo nedovede milovat, jak by si přáli, je už nějaký čas trhákem evropských scén. Daniel C. Jackson, skotský „třicátník“, v ní hořce žertuje na účet nezadaných. „Je to o naší generaci, i když si to za žádnou cenu nebudeme chtít připustit,“ říká o hře režisér Tomáš Staněk.

Prosinec bude patřit africké experimentální hře Nestyda Koffiho Kwahulé, podobenství o hříchu, za nějž je nutné zaplatit. Netradiční forma, kterou je text psán, připomíná jazzovou skladbu, vzájemně se prolínajících hlasů.

Před Vánoci se naši diváci dočkají ještě jedné divadelní lahůdky, evropské premiéry pozoruhodného komorního dramatu To všechno ona mladého Bělorusa Andreje Ivanova. Hra s podmanivou sílou ukazuje patologii lásky v kontextu současného technického progresu. „Když jsem hru poprvé uslyšela ve scénickém čtení, věděla jsem, že ji musím přeložit a dostat na české jeviště,“ říká Marcela Magdová. „Hlavní roli v ní přijala Ljuba Krbová, čehož si velmi vážíme,“ doplňuje režisér inscenace Tomáš Staněk.

Po Novém roce chystáme uvedení Poručíka z Inishmoru. Po Panu Polštáři se již po druhé střetáváme s irským černohumoristou Martinem McDonaghem. Politicky nekorektní crazy gangsterky se chopí mužská pětka v čele s holkou tak trochu jako kluk. „Dětské hry nejsou vždyky nevinné...“.

Čas historický respektive dějinnou bilanci zběsilých devadesátých let otevře novinka ruské legendy Olji Muchinové Olympia, na níž se budou podílet nejen naši členové, ale i starší kolegové z profesionálních divadel jako Saša Minajev a Kateřina Březinová. „Ze zákulisí příprav už teď můžeme prozradit, že se na únorovou premiéru vypraví i autorka z Moskvy,“ říká režisér Petr Smyczek. „Bude to rekviem za 90. léta, doba kdy skončilo i naše dětství,“ dodává.

Do konce sezony se budeme též potýkat s básnickým dramatem Dvojhlavý orel opomíjeného klasika Jeana Cocteaua. Vysoká aristokracie, dvorské pletichy, ale hlavně hrdost, osudová láska a nedostatek času. Jediná noc, která byla všem zúčastněným vyměřena k nebezpečně vysoké hře o život.

Náš souboj s časem a to doslovně, jelikož se mimo jmenovaná díla pustíme ještě do několika experimentů a dramatických drobniček, uzavře na konci června rodinný opus německého romantika Friedricha Schillera Úklady a láska. Luisa miluje Ferdinanda a Ferdinand miluje Luisu, ale ani láska není věčná alespoň ta pozemská. Ďábělský plán rodičovského pokolení plní svůj účel, ale cena, kterou za něj všichni zaplatí, je až příliš vysoká.

Kromě novinek se na nějaký čas vrací v obnovené premiéře na náš repertoár Williamsova Tramvaj do stanice touha. Z Vršovic na Žižkov doputují sestry Stella a Blanche Dubois její zvířecky živočišný manžel Sanley a chlapecky něžný Mitch. Boj o pozornost, svobodu, štěstí a lásku může začít. V roli hudebníka se nově můžete těšit na skladatele, kytaristu a herce Martina Čarného.

Stálice repertoáru, autorská úprava Weissova Přelíčení se v listopadu představí v Bratislavě na festivalu Sloboda. „A možná dojede i za jinými zahraničními diváky,“ slibuje produkční projektu Ester Peterová.

Vstupte s námi do nové sezony, poseďte v H20, na baru, za hezkého počasí na zahrádce a za jakéhokoli hlavně ve sklepním hledišti.